Komerce na YouTube

Dle mě to úplně největší zlo na YouTube, které může za současnou podobu YouTube. Ne jen toho českého či slovenského, ale i toho zahraničního. Proč? Na tom přece není nic špatného, pokud vás YouTube obdaří nějakou tou finanční částkou za vaše kousky. Ale jak by řekl můj otec, za vším zlým hledej, prachy, víru a politickou sféru vlivu. V případě YouTube bych to ale zkrátil jen na ty prachy, protože všechno to zlé, co se na YouTube děje je jen na úkor peněz a ničeho jiného. Jak platí v reálném životě, většina lidí je ze peníze opravdu schopná udělat cokoliv, tak v případě YouTube to platí 2x tolik. Tam ten penězochtítč je takřka neuvěřitelný. Představte si nějakého omezeného člověka, co nic neumí, základku udělal s odřenýma ušima, na střední se v maturitním ročníku vykašlal a do práce se mu 2x nechce, protože manuální práce (kterou si jako jedinou může se svým dosaženým vzděláním dovolit) mu taky zrovna nevoní. Od toho tady máme systém zpeněžení na YouTube. Jelikož je to přístupné k aktivaci úplně od začátku, co si svůj kanál založíte, tak onen systém zpeněžení videí zneužívá každé druhé nedoštudované pako, protože zjistili, že vydělávat peníze jde i jinak než jen stát u pasu nějaké výrobní linky 12 hodin denně. Pak se můžeme divit, kolik takovým pablbům to vyšlo, kteří už bohužel nikdy (pokud nekrachne YouTube, což je dosti nepravděpodobné) nečuchnou k obyčené práci, budou si vysedávat v pohodlí svého pelíšku jako nějaký paša a všem ostatním ukazovat prostředníček. Ano, tak to dle mého pohledu na YouTube funguje a tak to vnímám z té komerční stránky věci. Teď si to pojďme vysvětlit v praxi, proč je to to největší zlo na YouTube vůbec.

 

Komeční zóna, konkurenti a bulvár

 

Představte si, máte na YouTube nějaké např. dva oblíbené video tvůrce, kteří se se vzájemným respektem a vzájemnou podporou někam dostali a mají mezi sebou velice přátelské vztahy. Aspoň tak to fungovalo za éry první CZ/SK let’s playerů, v době, kdy zde ještě nebyla žádná možnost zpeněžení videí nebo nebyla ještě v takovém rozmachu jako dnes. Dneska tomu je zcela jinak. Dneska vzájemný respekt a vzájemná podpora na YouTube vůbec neexistuje. YouTube funguje na bázi komeční zóny, bulváru a jako místo, kde se střetáva konkurence (v tomhle případě video tvůrci). Bohužel dnešní video tvůrci se už nevidí coby kolegové z YouTube, ale jako dva konkurenti, co jdou proti sobě, protože v současné době tady platí, že čím víc zhlédnutí, tím více penízků a když někdo má méně zhlédnutí jako někdo, co tvoří totožný obsah, tak se čerti žení. Jeden tvůrce háže špínu na toho, co má více zhlednutí, aby od něj sledující na základě tohoto “obvinění“ upustili a šli k tomu, kdo to o něm pronesl a tak to jde pořád dokolečka a můžete to vidět dneska na YouTube ve velkém. O nešvaru zvaný “clickbait“ už raději ani nemluvím. Zásah policistů a při tom ti policajti tam byli jen na 3 sekundy. Prostě jako v bulváru. Titulek, co má navnadit a obsah samotný je o ničem.

 

Moderní žebráci

 

Dalším takovým případem jsou takové ty nepříme prosby o to, aby se lidé na vaše video koukli a posdíleli to někde, protože si všiml značného úpadku co se zhlédnutí týče. Podívejte se na toho člověka znovu a pozorně. Ve skutečnosti vám vzkazuje, ať se na jeho video kouknete a zasdílíte jej, protože vlastně nemá na měsiční almužnu a nemá co do huby. Víte, já to poznám, když někdo video točí opravdu proto, že jej to baví a čistě nezávisle na peněžních hodnotách nebo když to natočí někdo, prottože musí navzdory tomu, že třeba vůbec nemá náladu, ale aby mu nějaká ta “výplata“ přišla, tak bohužel musí. Jak říkám, já to velice snadno poznám i když daný člověk tvrdí něco jiného a jen to na vás hraje. Řec těla a mimika prozradí vše 🙂

 

Reklamy kam se podíváš

 

A jdeme dál…Teď mi řekněte, co vás nejvíce štve při sledování televize (pokud ještě stále televizi navzdory tomu, co v ní je ještě sledujete)? Já to tušil, reklamy každých 5 minut, aby se daný film, seriál či pořad např. ze 45 minut protáhl díky reklamám na hodinu a 45 minut, protože koukáním na samotné reklamy strávíte více času než u samotného programu. No jo, čím délší sledovanost daného kanálu tím větší peněžní obnos a čím více nacpaných reklam do hlavního programu, tak tím větší peněžní provize od společností, na které tato televize odvysílala reklamu. A stejně je to tak YouTube. Čím více zhlédnutí má dané video, tím větší peněžní obnos z YouTube nebo jiného poskytovatele partnerství a čím více reklam nacpaných ve videu, tak tím opět větší provize 😛 Pozor ale!!! V případě YouTube platí, že video musí být minimálně 10 minut dlouhé, aby bylo umožněno vkládat do videa reklamy. Schválně si všimněte kolik tvůrců na YouTube si svá videa protahuje vždy nad podezřelou délku deseti a několika sekund a nikdy ne více. I kdyby obsah videa skončil v sedmé minutě videa, tak jsou schopni ty následující tři minuty sprostě doplnit dobou ticha s nějakým obrázkem koukající na vás už do konce daného videa. Ano, takhle se zneužívá zpěněžení videí na YouTube. Do 10 minut dlouhého videa nacpat co minutu to reklmamu a ono video vždy schválně protáhnout nad 10 minut, i když obsah daného videa dávno skončil. To je krása co? 🙂 Video baronství jak vyšité 😛

 

“Spolupráce“

 

Dále co mi vadí je ta tzv. spolupráce video tvůrců s různými firmami. Když firma nabídne někomu spolupráci a za úspěšnou propagaci video tvůrci slíbi nějaký svůj produkt, tak na tom není zcela nic špatného. Aspoň z herního hlediska. Spolupracujete s nějakým herní obchodem a za to vám semtam pošle nějakou gamesu zcela zdarma. Tahle forma spolupráce by ještě přicházela v úvahu. Ale ne když příjde nějakému video tvůrci několik nabídek najednou a on odkýve spolupráci se všemi aniž by si pročetl, co tam firma je ve skutečnosti zač než se jeví. Třeba potom nakonec zjití, že propagují firmu, zabývající se porno tématikou, ale už potom bude pozdě když někomu potom příjde domu jako odměna za propagaci např. gumová anča 🙂 Nejlepší gól je, když video tvůrci ať už přímo nebo nepřímo špatně danou firmu propagují. Nejlépe to jde vidět, když ukazují nějaký produkt, který si dle jejich slov pořidili od dané firmy, kterou taky zmíní, ALE TO JE KURVA ŠPATNÉ ZPROPAGOVÁNÍ!!! Nelžete. Nic jste si nepořídili, ten určitý produkt jste dostali zcela zdarma od dané společnosti, tak nemlžte a přiznejte raději celou barvu. Neob raději neříkejte nic a dejte před začátek videa pasáž, že toto video je sponzorováno tímhle a tímhle. Tak to má dle mého být správně a ne to, co praktikují kolegové na českém a slovenském youtube.

 

Polygrafické odvětví na YouTube

 

Říká vám něco obor polygrafie? Mě jakožto někdo, kdo jej studoval na střední škole jo, ale ptám se vás. Říká? Ano máte pravdu, jak může proboha polygrafie čili tiskařina souviset s YouTubem? To byste se divili. Nevím, co těm dnešním “jůturerům“ jeblo v palici, že se o sobě rozhodli psát nějaké rádoby autobiografie jako např. Já Jůtuber, komix jako např. Komix Jirky Krále nebo něco jako rádoby časopis bravičko, akorát v youtube edici zvaná JJ. Jako já nevím, buď ti “jutubeři“ jsou už na tom povrchně až tak špatně, že o sobě musejí psát takové žvásty a pak to prodávat. pravdu nevím, kdo normální si nějakou takovou publikaci nebo periodikum koupí, protože soudě podle dětského osazentva CZ/SK YouTube mainstream scény z dospělého publika asi nikdo. A pokud jo, tak spíše jen proto, aby se zasmál, co to je hňupa, který si hraje na pána spisovatele.

 

Merchendise

 

Jako poslední věc ještě zmínám ten merch neboli merchendise. To už je takové stádium, když daný video tvůrce začne vytvářet a prodávat vlastní předměty, potištěné vlastním logem nebo jménem. Nejčastěji mluvím např. o tričkách, kde je logo daného video tvůrce, které je cenově opravdu silný přepal. Je jedno, zda finančně nebo prostě se stránky morální.

 

Ze stránky finanční jsme se mohli např. setkat u Fattyho s mikinou s jeho potiskem loga, kterou na jedné z YouTube akcí (to je taky kapitola sama o sobě) přes jednoho nejmenovaného zprotředkovatele prodával za litr. Ty kráso vždyť je to úplně stejná mikina jako každá druhá, co se materiálu týče a to že zprotřekovatel prodeje tvrdí, že to je kvalita z Itálie, tak to jim nespolknu. Z Itálie možná dovezeno, ale odkud materiál objednali italové se už nedozvíme, protože pochybuju, že to je jejich výroba. Jako já chápu, že cenu tady toho stanovuje zprostředkovatel prodeje, ale provizi z prodaných kusů si účtuje majitel produktu, čili video tvůrce a z toho se pak odvozuje konečná cena produktu. Aspoň já to tak chápu. Každopádně by si tohle nikdo normální za takovou cenu určitě nekoupil, ale jelikož fantický fanoušek pro svou modlu udělá cokoliv, tak se tu holt praktikuje takové zvěrstvo. Kor když jsou většina takových fanoušků/fanatiků ještě děti, tak ty si to těžko mohou dovolit a většinou škemrají u rodičů, zda by jím to nekoupili. Tomuhle já prostě říkám ždímaní normálních pracujících osob skrz děti.

 

Z morálního hlediska bych za merch přepal nejspíše zmínil polštářek Jirky Krále, kde na jeho polštáři stojí #Spimsjirkou, což by se dalo právě z toho morálního hlediska považovat i za takové trochu pedofílní tabu, ale to jen v případě, pokud by si tento poštář koupilo nějaké malé dítě. Neříkejte, že vám to tak nezní 😀

 


 

Co mě za poslední dobu strašně pobavilo bylo, jak bylá taková ta aférka ohledně odebrání reklam ve videích, které obsahovaly vulgarismy atd. a mě osobně opravdu bavilo vidět a číst ty reakce našich “jůtuberů“, jak nebudou moci nic vydělávat atd. Já osobně vám to mojí milí “jůtubeři“ přeju. Dobře vám tak, aspoň nebudete vytvářet nějaké pičovinky, které požaduje vaše humorově omezená a nevyspělá mainstream komunita a budete se řídit sami sebou. A jestli jste opravdu, tak dobří, jak se jevíte dle ostatních, tak ten váš obsah bude stát za to, jestli provedetei nějakou změnu nebo se ukáže, že jste jen holt měli štěstí a byli jste vyhypování během vaších začátků, protože jste se řidili jen tím, co vyžadovala mainstream scéna. Ale jestli jste zde jen kvůli zarábaní peňážků, tak chojtě do riti 🙂 Mě se tahle věc zcelá netýká, protože já videa zpeněžené nemám a aspoň nemusím řešit nějakou buzeraci ze strany YouTube a nechávaj mě jakožto nezávislého tvůrce napokoji.

 

Takže moje prevence proti tady těmto komečním lidičkám, co zneužívají tento systém zpěněžení zní. Používejte Adblock a tím se můžete na kohokoliv podívat bez obav, že byste mu během sledování zarobili nějakou tu kačku. Na takové ty lidi, co jsem zmínil výše to doporučuju používat obzvláště, protože jen profitují většinou z kapes vaších rodičů, což je opravdu veliká zmrdovina.

 

Když už si někdo myslí, že ho tvorba opravdu stojí za to, aby byla oceněná nějakou tou kačkou, tak ať táhne z YouTube, jde si zažádat o práci střihače, kameramana nebo moderátora do nějakého televizního studia a nebo ať si on sám založí nějaké osobní televizní studio nebo internetové médium na sledování videí. Tam si může svoje komeční podmínky řídit dle své libosti a nikdo jej nebude buzerovat, že tohle musí dělat tak nebo onak. YouTube vždy byla platforma na sdílení videí amatérů pro amatéry. Tak tomu bylo, je a vždy bude a žádný sebelepší tvůrce na YouTube to nevyvrátí ať sebevíc dobrý. Jestli si chce někdo i přesto na YouTube vydělat nějakou tu malinkou kačku, tak jediná akceptovatelná možnost je jedině do popisku videa přidat odkaz na PayPal nebo Patreon.  Toto je jediný a dobrovolný způsob, jak autora podpořit finančně a ne to, co dneska YouTube nastolil. Že už i jen klik na video se počítá k dobru autora. A nebo ať je ten YouTube způsob zpeněžení klidně k dispozici, ale ne všem od začátku, abys z toho nemohl profitovat každý. Vše by se zpřístupnilo až tehdy, kdy se daný video tvůrce někam opravdu posunul. A to opravdu nemluvím o dosažení určitého počtu odběratelů mojí milí zlatí. Může se stát, že mi někdo z těch, kdo tohle čte může mé přesvědčení vyvrátit myšlenkou že Patreon nebo Paypal si zaslouží právě ti lepší animátoři, grafici atd., ale není to pravda! Jak jsem psal výše, jestli jejich tvorba opravdu stojí za to, tak ať vypadnou z YouTube si založit vlastní studio nebo ať jdou pracovat pro větší mediální rybu a YouTube nechají coby médium amatérů pro amatéry. Pokud ovšem půjde čistě jen o propagaci nějakého studia skrz YouTube, aniž by své proagační video zpěněžoval, tak nevidím na tom nic špatného, ale ne když nějaký “profík“ ždímá peníze skrz YouTube jako to vidíme dnes.

 

 

Máte k této tématice co říct? Klidně se mi v tady v komentářích vyjádřete 🙂

 

 

 

 

 

[Nahoru]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

„O chytré ženské je nouze. Konečně o chytré mužské zrovna tak.“ Jan Werich