Komerce na YouTube

Dle mě to úplně největší zlo na YouTube, které může za současnou podobu YouTube. Ne jen toho českého či slovenského, ale i toho zahraničního. Proč? Na tom přece není nic špatného, pokud vás YouTube obdaří nějakou tou finanční částkou za vaše video kousky. Ale jak by řekl můj otec, za vším zlým hledej, prachy, víru a politickou sféru vlivu. V případě YouTube bych to ale zkrátil jen na ty prachy, protože všechno to zlé, co se na YouTube děje je jen na úkor peněz a ničeho jiného. Jak platí v reálném životě, většina lidí je ze peníze opravdu schopná udělat cokoliv, tak v případě YouTube to platí 2x tolik. Tam ten penězochtítč je takřka neuvěřitelný. Představte si nějakého omezeného člověka, co nic neumí, základku udělal s odřenýma ušima, na střední školu se v maturitním ročníku vykašlal a do práce se mu taky 2x nechce, protože manuální práce (kterou si jako jedinou může se svým dosaženým vzděláním dovolit) mu taky zrovna nevoní. Od toho tady máme systém zpeněžení na YouTube. Stačí aby na YouTube někdo takový dorazil a něco si o tomhle zpeněžení zjistil a jelikož je to přístupné k aktivaci úplně od začátku, co si svůj kanál založíte, tak onen systém zpeněžení videí může zneužívat každé druhé nedoštudované pako, protože zjistil/a, že vydělávat peníze jde i jinak než jen stát u pasu nějaké výrobní linky 12 hodin denně. Pak se můžeme divit, kolik takovým nemakačenko pablbům to vyšlo a kteří už bohužel nikdy (pokud nekrachne YouTube, což je dosti nepravděpodobné) nečuchnou k obyčené práci. Budou si vysedávat v pohodlí svého pelíšku jako nějaký paša a všem ostatním ukazovat prostředníček. Ano, tak to dle mého pohledu na YouTube funguje a tak to vnímám z té komerční stránky věci. Teď si to pojďme vysvětlit v praxi, proč je to to největší zlo na YouTube vůbec.

 

Komeční zóna, konkurenti a bulvár

 

Představte si, máte na YouTube nějaké např. dva vaše oblíbené video tvůrce, kteří se se vzájemným respektem a vzájemnou podporou někam dostali a mají mezi sebou velice přátelské vztahy. Aspoň tak to fungovalo za éry prvních CZ/SK let’s playerů, v době, kdy zde ještě nebyla žádná možnost zpeněžení videí nebo nebyla ještě v takovém rozmachu jako je dnes. Dneska tomu je zcela jinak. Dneska vzájemný respekt a vzájemná podpora na YouTube vůbec neexistuje. YouTube funguje na bázi komeční zóny, bulváru a jako místo, kde se střetáva konkurence (v tomhle případě video tvůrci). Bohužel dnešní video tvůrci se už nevidí coby kolegové z YouTube, ale jako dva konkurenti, co jdou proti sobě, protože v současné době tady platí, že čím víc zhlédnutí, tím více penízků a když někdo má méně zhlédnutí než někdo, co tvoří totožný obsah, tak se čerti žení. Jeden tvůrce háže špínu na toho, co má více zhlednutí, aby od něj jeho sledující na základě tohoto “obvinění“ upustili a šli k tomu, kdo to o něm pronesl, protože ten má přece pravdu a otevřel jim oči a tak to jde pořád dokolečka a můžete to vidět dneska na YouTube ve velkém. O nešvaru zvaný “clickbait“ už raději ani nemluvím. Zásah policistů a při tom ti policajti tam byli jen na 3 sekundy na konci videa. Prostě jako v bulváru. Titulek, co má navnadit a obsah samotný je o ničem.

 

Moderní žebráci

 

Dalším takovým případem jsou takové ty nepříme prosby o to, aby se lidé na vaše video koukli a posdíleli to někde, protože autor onoho kanálu si všiml značného úpadku co se jeho zhlédnutí týče a jak už neví, čím přilákat pozornost. Podívejte se na toho člověka znovu a pozorně. Ve skutečnosti vám vzkazuje, ať se na jeho video kouknete a zasdílíte jej, protože vlastně nemá na měsiční almužnu a už nemá co do huby. Víte, já to poznám, když někdo video točí opravdu proto, že jej to baví a čistě nezávisle na peněžních hodnotách nebo když to natočí někdo, protože musí navzdory tomu, že třeba vůbec v daný moment nemá náladu, ale aby mu nějaká ta “výplata“ přišla, tak bohužel musí. Jak říkám, já to velice snadno poznám i když daný člověk tvrdí něco jiného. Jen to na vás hraje. Prostě má nedostatek youtube money. Řec těla a mimika prozradí vše 🙂

 

Reklamy kam se podíváš

 

A jdeme dál… Teď mi řekněte, co vás nejvíce štve při sledování televize (pokud ještě stále televizi navzdory tomu, co v ní je ještě sledujete)? Já to tušil, reklamy každých 5 minut, aby se daný film, seriál či pořad např. z původních 45 minut protáhl díky reklamám na hodinu a 45 minut, protože koukáním na samotné reklamy strávíte více času než u samotného pořadu. No jo, čím délší sledovanost daného kanálu tím větší peněžní obnos a čím více nacpaných reklam do hlavního programu, tak tím větší peněžní provize od společností, na které tato televize odvysílala reklamu. A stejně je to tak YouTube. Čím více zhlédnutí má dané video, tím větší peněžní obnos z YouTube nebo jiného poskytovatele partnerství a čím více reklam nacpaných je ve videu, tak tím opět větší provize 😛 Pozor ale!!! V případě YouTube platí, že video musí být minimálně 10 minut dlouhé, aby bylo umožněno vkládat do videa reklamy. Schválně si všimněte kolik tvůrců na YouTube si svá videa protahuje vždy na podezřelou délku deseti a několika sekund a nikdy ne víc. I kdyby obsah samotného videa skončil v sedmé minutě videa, tak oni jsou schopni ty následující tři minuty sprostě doplnit dobou ticha s nějakým obrázkem koukající na vás už do konce videa. Ano, takhle se zneužívá zpěněžení videí na YouTube. Do 10 minut dlouhého videa nacpat co minutu reklamu a ono video vždy schválně protáhnout nad 10 minut, i když obsah daného videa dávno skončil. To je krása co? 🙂 Video baronství jak vyšité 😛

 

“Spolupráce“

 

Dále co mi vadí je ta tzv. spolupráce video tvůrců s různými firmami. Když firma nabídne někomu spolupráci a za úspěšnou propagaci video tvůrci slíbi nějaký svůj produkt, tak na tom není zcela nic špatného. Aspoň z herního hlediska. Spolupracujete s nějakým herní obchodem a za to vám semtam pošle nějakou gamesu zcela zdarma. Tahle forma spolupráce by ještě přicházela v úvahu. Ale ne když příjde nějakému video tvůrci několik nabídek najednou a on odkýve spolupráci se všemi aniž by si pročetl, co ta firma je ve skutečnosti zač. Třeba potom nakonec zjití, že propagují firmu, zabývající se porno tématikou, ale to už potom bude pozdě když někomu potom příjde domu jako odměna za propagaci např. gumová anča 🙂 Nejlepší gól je, když video tvůrci ať už přímo nebo nepřímo špatně danou firmu zpropagují. Nejlépe to jde vidět, když ukazují nějaký produkt, který si prý pořidili od dané firmy, kterou taky zmíní, ALE TO JE KURVA ŠPATNÁ PROPAGACE!!! Nelžete. Nic jste si nepořídili! Ten určitý produkt jste dostali zcela zdarma od dané společnosti, tak nemlžte a přiznejte raději celou barvu. Nebo raději neříkejte nic a dejte před začátek videa pasáž, že toto video je sponzorováno tímhle a tímhle. Tak to má dle mého být správně a ne to, co praktikují “kolegové“ na českém a slovenském youtube.

 

Polygrafické odvětví na YouTube

 

Říká vám něco obor polygrafie? Mě jakožto někomu, kdo tento obor studoval na střední škole jo, ale ptám se vás. Říká? Ano máte pravdu, jak může proboha polygrafie čili tiskařina souviset s YouTube? To byste se divili. Nevím, co těm dnešním “jůturerům“ jeblo v palici, že se o sobě rozhodli psát nějaké rádoby autobiografie jako např. Já Jůtuber, komix jako např. Komix Jirky Krále nebo něco jako rádoby časopis bravičko, akorát v youtube edici, který nese název  JJ. Jako já nevím, buď ti “jutubeři“ jsou už na tom povrchně až tak špatně, že o sobě musejí psát takové žvásty a pak to prodávat. Opravdu nevím, kdo normální si nějakou takovou publikaci nebo periodikum koupí, protože soudě podle dětského osazentva CZ/SK YouTube mainstream scény z dospělého publika asi nikdo. Jedině nějaký vypatlanec. A pokud by si to koupil někdo rozumný, tak spíše jen proto, aby se zasmál, co to je za hňupa, který se s tou bandou idiotů na něčem takovém dohodl.

 

Merchendise

 

Jako poslední věc ještě zmínám ten merch neboli merchendise. To už je takové stádium, když daný video tvůrce začne vytvářet a prodávat vlastní předměty, potištěné vlastním logem nebo jménem. Nejčastěji mluvím např. o tričkách, kde je logo daného video tvůrce, které je cenově opravdu silný přepal. Je jedno, zda finančně nebo prostě se stránky morální.

 

Ze stránky finanční jsme se mohli např. setkat u Fattyho s mikinou s jeho potiskem loga, kterou na jedné z YouTube akcí (to je taky kapitola sama o sobě) přes jednoho nejmenovaného zprotředkovatele prodával za litr. Ty kráso vždyť je to úplně stejná mikina jako každá druhá, co se materiálu týče a to že zprotřekovatel prodeje tvrdí, že to je kvalita z Itálie, tak to jim nespolknu. Z Itálie možná dovezeno, ale odkud materiál objednali italové se už nedozvíme, protože pochybuju, že to je jejich výroba. Jako já chápu, že cenu tady toho stanovuje zprostředkovatel prodeje, ale provizi z prodaných kusů si účtuje majitel produktu, čili video tvůrce a z toho se pak odvozuje konečná cena produktu. Aspoň já to tak chápu. Každopádně tohle by si nikdo normální za takovou cenu určitě nekoupil, ale jelikož fantický fanoušek pro svou modlu udělá cokoliv, tak se tu holt praktikuje takové zvěrstvo. Kor když jsou většina takových fanoušků/fanatiků ještě děti, tak ty si to těžko mohou dovolit a většinou škemrají u svých rodičů, zda by jím to nekoupili. Tomuhle já prostě říkám ždímaní normálních pracujících osob skrz děti.

 

Z morálního hlediska bych za merch přepal nejspíše zmínil polštář Jirky Krále, kde na jeho polštáři je psáno #Spimsjirkou, což by se dalo právě z toho morálního hlediska považovat i za takové trochu pedofílní tabu, ale to jen v případě, pokud by si tento poštář koupilo nějaké malé dítě. Neříkejte, že vám to tak nezní…

 


 

Co mě za poslední dobu strašně pobavilo bylo, jak byla taková ta aférka ohledně odebrání reklam ve videích, které obsahovaly vulgarismy, sexuální narážky atd. a mě osobně opravdu bavilo vidět a číst reakce těch našich “jůtuberů“, jak nebudou moci nic vydělávat atd. Já osobně vám to, mojí milí “jůtubeři“, přeju. Dobře vám tak, aspoň nebudete vytvářet nějaké pičoviny, které požaduje vaše humorově omezená a nevyspělá mainstream komunita a budete se řídit sami sebou. Jestli jste opravdu, tak dobří, jak se jevíte dle ostatních, tak ten váš obsah bude stát za to. Pkud ne, tak se jen ukáže, že jste měli pouze štěstí a byli jste vyhypování během vaších začátků. Neřídili jste se sami sebou, ale tím, co vyžadovali mainstream sledující a zvykli si na vás tak. Kdybyste s tím nejdnou přestali a změnili tvorbu, tak se na vás vykašlou, protože už nebudete vy. Tohle jste si udělali sami. Mě se ovšem tahle věc vůbec netýká, protože já videa zpeněžené nemám a nemusím řešit nějakou buzeraci ze strany YouTube a nechávaj mě jakožto nezávislého tvůrce napokoji.

 

Takže moje prevence proti tady těmto komečním lidičkám, co zneužívají tento systém zpěněžení zní. Používejte Adblock a tím pádem se můžete na kohokoliv podívat bez obav, že byste mu během sledování svým klikem na jeho video zarobili nějakou tu kačku. Na takové ty lidi, co jsem zmínil výše to doporučuju používat obzvláště, protože jen profitují z kapes rodičů svých sledujících, což je opravdu veliká zmrdovina.

 

Když už si někdo myslí, že jeho tvorba opravdu stojí za to, aby byla oceněná nějakou tou kačkou, tak ať táhne z YouTube, jde si zažádat o práci střihače, kameramana nebo moderátora do nějakého televizního studia a nebo ať si on sám založí nějaké osobní televizní studio nebo internetové médium na sledování videí. Tam si může svoje komeční podmínky řídit dle své libosti a nikdo jej nebude buzerovat, že tohle musí dělat tak nebo onak. YouTube vždy byla platforma na sdílení videí amatérů pro amatéry. Tak tomu bylo, je a vždy bude a žádný sebelepší tvůrce nebo nějaká případná nová “profesionální“ funkce na YouTube to nezmění.. Jestli si chce někdo i přesto na YouTube vydělat nějakou tu malinkou kačku, tak jediná akceptovatelná možnost je jedině do popisku videa přidat odkaz na PayPal nebo Patreon.  Toto je opravdu jediný a dobrovolný způsob, jak autora podpořit finančně a ne tak, jak v dnešní době YouTube nastolil. Že už i jen váš jeden klik na video se počítá k dobru autora. I když byl třeba jen omylem. A nebo ať je ten YouTube způsob zpeněžení klidně k dispozici, ale ne všem od začátku, aby z toho mohl profitovat každý druhý pakoš. Vše by se postupně zpřístupnilo až tehdy, kdy se daný video tvůrce někam opravdu posune. A to opravdu nemluvím o dosažení určitého počtu odběratelů mojí milí zlatí. Může se stát, že mi někdo z těch, kdo tohle čte může mé přesvědčení vyvrátit myšlenkou že Patreon nebo Paypal si zaslouží právě ti lepší animátoři, grafici atd., ale není to pravda! Jak jsem psal výše, jestli jejich tvorba opravdu stojí za to, tak ať vypadnou z YouTube si založit vlastní studio nebo ať jdou pracovat pro větší mediální rybu a YouTube nechají coby médium amatérů pro amatéry. Pokud ovšem půjde čistě jen o propagaci nějakého studia skrz YouTube, aniž by své propagační video zpěněžoval, tak nevidím na tom nic špatného, ale ne když už nějaký “profík“ ždímá peníze skrz YouTube coby druhý zdroj příjmu jako to vidíme dnes.

 

 

Máte k této tématice co říct? Klidně se mi v tady v komentářích vyjádřete 🙂

 

 

 

 

 

[Nahoru]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.